Blog biznesowy: gotowe spółki zoo w Warszawie, które są na sprzedaż, do rejestracji lub do zakładania spółek!

Firma General Motors

Firma General Motors została utworzona w 1908 roku przez kilku wytwórców samochodów, którzy znaleźli się w sytuacji grożącej przyparciem do muru w wyniku przyjęcia w zakładach Forda następującego rozumowania jako podstawy produkcji samochodów. „Twój samochód może być pomalowany na taki kolor, jaki tylko chcesz pod warunkiem jednak, że będzie to kolor czarny”. Ta wypowiedź – przypisywana Henry’emu Fordowi – świadczyła o zwycięstwie wymagania racjonalności produkcji nad potrzebami klientów. Przyczyną, dla której Ford stosował czarny lakier, był fakt, że wysychał on szybciej: dzięki temu nie następowało zmniejszenie tempa produkcji na taśmie bez końca.

Kierownictwo korporacji GM pod przewodnictwem Alfreda P. Sloana1’ ukuło zdanie określające w początku lat trzydziestych nową misję zbiorową. „Będziemy produkować samochód spełniający każde wymaganie i na każdą kieszeń”. To zaangażowanie się korporacji GM w proces różnicowania wyrobów – różne produkty dla różnych potrzeb klientów – spowodowało, że Ford omal nie wypadł z rynku.

Obecnie prawie pół wieku później firma GM ma swoje zmartwienia. Korporacja została pozwana przez sporą liczbę właścicieli, którzy kupili samochody marki Buick, a na silnikach była wybita nazwa firmy Chevrolet. Płacąc cenę za samochody marki Buick nie czuli się usatysfakcjonowani, bowiem w ich samochodach były silniki Chevroleta.

Firma GM wpadła w tę samą pułapkę, w której znalazł się Ford w latach dwudziestych. Racjonalizację produkcji prowadziła tak długo, aż zniszczyła ona postrzeganą przez klientów wartość wynikającą z różnicowania wyrobów. Produkowane przez ten koncern samochody były zbyt do siebie podobne.

Przytoczone przykłady ilustrują niebezpieczeństwo wynikające z nadmiernej koncentracji uwagi na zagadnieniach usprawniania gospodarki zasobami oraz wpadania w skrajność w pogoni za wielkością produkcji oraz niskimi kosztami jednostkowymi. Sztuka nowoczesnego zarządzania polega oczywiście na osiągnięciu optymalnej równowagi między racjonalnym wykorzystaniem zasobów z jednej strony oraz wartością postrzeganą przez klientów z drugiej.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.