KONKURENCJA
Konkurencja jest definiowana jako „rywalizacja lub współzawodniczenie, często między dwoma bardziej lub mniej dorównującymi sobie rywalami”. Posługując się terminem konkurencja można zbudować wiele różnych pojęć i modeli, przyjmując za podstawę zdolność do współzawodniczenia. Oznacza ona, że przedstawiana przez nas propozycja musi być postrzegana jako lepszy wariant niż ten, który oferują konkurujące przedsiębiorstwa. Niektóre z tych pojęć są opisane poniżej:
Korzyść względna odnosi się do teorii, która utrzymuje, że z produkcją towarów są związane odpowiednie korzyści lub straty, różne w różnych krajach. Dzięki temu kraje odnoszą korzyści ze specjalizacji w produkcji pewnych towarów, inne zaś importują. Załóżmy na przykład, że jakiś kraj produkuje dwa rodzaje towarów w sposób bardziej wydajny niż czynią to konkurenci. Z omawianej teorii wynika, że mimo to powinien dokonać wyboru, podejmując produkcję tylko jednego z nich oraz importując drugi.
W analogicznej sytuacji znajduje się osoba wyszkolona w ustalaniu strategii działalności gospodarczej, która równocześnie pisze najlepiej w świecie na maszynie. Jednakże jako strateg może ona zarobić więcej pieniędzy przyczyniając się do rozwoju działalności gospodarczej przedsiębiorstwa i płacąc komu innemu za przepisywanie swoich materiałów na maszynie. W taki właśnie sposób kraj może odnosić korzyści z koncentracji swych zasobów w tych dziedzinach, w których jego korzyści względne są największe.
Profil konkurencji jest wykresem, na którym dokonuje się porównania struktury kosztów danej jednostki organizacyjnej ze strukturą kosztów innej jednostki. Porównanie to pozwala wyznaczyć dziedziny, w których dana jednostka uzyskuje korzyści skali określonego rodzaju.