Blog biznesowy: gotowe spółki zoo w Warszawie, które są na sprzedaż, do rejestracji lub do zakładania spółek!

Marketing z baz danych

Gdy wypełniamy i wysyłamy kupon konkursowy lub wypełniamy kartę gwarancyjną, stajemy się źródłem informacji, które znajdą się w komputerze, gdzie zostaną połączone z innymi danymi ze źródeł jawnych. Analitycy firmy Donnelley Marketing Inc. podczas ostatnio przeprowadzonego, corocznego audytu działań promocyjnych prowadzonych przez firmy na terenie USA stwierdzili, że 56% producentów i detalistów tworzy obecnie bazy danych o klientach, następnych 10% zamierza to zrobić, a 85% uważa, że marketing z baz danych będzie im potrzebny po roku 2000. Eksperci marketingowi uważają, że jest to jedno z najważniejszych osiągnięć marketingowych lat dziewięćdziesiątych.

Nie byłoby to możliwe bez wykorzystania komputerów i nowoczesnych technik statystycznych, dzięki którym łączy się różne zestawy danych w spójną bazę danych. Następnie za pomocą sprawnych programów brand menedżerowie mogą korzystać z danych o zróżnicowanym poziomie uszczegółowienia.

Komputer ustala modelowego konsumenta wybranego produktu na podstawie wspólnych cech dużej grupy klientów. Następnie można określić, które grupy klientów o wspólnych cechach (np. poziomie dochodów, częstotliwości dokonywania zakupów lub poziomie wykształcenia) staną się celem działań marketingowych. Zgromadzone dane mogą zostać wykorzystane do wielu analiz, spośród których opracowywanie nowych produktów oraz dostosowanie treści reklam do docelowych grup klientów stanowią te, które wykonuje się najczęściej. Dodatkowym źródłem informacji są czytniki kas sklepowych, dostarczające olbrzymiej ilości danych na temat wielkości i struktury zakupów dokonywanych w określonych sklepach. W połączeniu z danymi pochodzącymi z innych źródeł, informacje te stanowią podstawę do wysyłania materiałów reklamowych oraz precyzyjnego rozmieszczenia towarów i aranżacji wnętrz sklepów. Jednocześnie baza danych jest ciągle uzupełniana nowymi informacjami pochodzącymi z klubów konsumentów danego produktu, z odpowiedzi na różne konkursy oraz telefonów bezpłatnej linii „800”. Do najbardziej znanych firm, których programy marketingowe opierają się na bazach danych, należą:

– American Express – wykorzystuje bazy danych, aby analizować transakcje posiadaczy kart i na tej podstawie planować promocję.

– Philip Morris w ramach Marlboro Adventure, akcji promocyjnej dla palaczy marlboro, rozprowadzi! wśród nich 30 min sztuk swoich produktów, co pozwoliło stworzyć bazę danych o 26 min osób, którą wykorzystuje się do działań w zakresie marketingu bezpośredniego i działań wspierających.

– House of Seagram używa spisu 10 min dorosłych konsumentów alkoholu pr: y wprowadzaniu na rynek nowych alkoholi, wspomaganiu preferencji oraz oddziaływaniu na konsumentów konkurencyjnych produktów.

– General Motors systematycznie przeprowadza badania wśród 12 min posiadaczy kart kredytowych dotyczące intencji zakupu samochodu, preferencji modelu oraz zainteresowania otrzymywaniem materiałów doradczo- technicznych o tych pojazdach. Rezultaty są na bieżąco przekazywane do działów marketingowych GM.

– Blockbuster Entertainment posługuje się danymi z 36 min gospodarstw domowych, dzięki którym może polecać klientom nowe filmy na pod- .stawie tych, które wypożyczali do tej pory.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.